150 ciekawostek na 150-lecie urodzin londyńskiego metra

Żartuje się, że w Polsce obchodzimy 150-lecie budowy metra. My za to prezentujemy „150 ciekawostek” na 150-lecie the Underground.  Zdjęcie i wybór faktów i ciekawostek – ręką pasjonata Londynu – Piotr Kruczek pilot wycieczek obsługujący wyjazdy do Wielkiej Brytanii od 1998 roku.
Londyn metro - PilociWycieczek.pl

Londyn metro – PilociWycieczek.pl

-> „Prawdopodobnie najlepsza i najbardziej znana podziemna kolej świata” – jak nazwał ją burmistrz Londynu, Boris Johnson – ruszyła w styczniu 1863 r., czyli… 150 lat temu.
-> Metro miało odblokować ruch w pełnym wozów i dyliżansów Londynie, który w połowie XIX wieku był największą stolicą świata. Pierwsza linia metra łączyła dworzec kolejowy Paddington z Farringdon Street i miała 4,8 km długości.
-> Określenie „THE UNDERGROUND” pierwszy raz się pojawiło na znakach stacji w 1908 roku i wtedy też pojawiło się logo zwane ‚the roundel’.
-> W celu ujednolicenia oznakowań stacji powstało charakterystyczne logo: czerwony okrąg z poziomą granatowa belką i napisem „underground” w środku. W 2008 roku znak ten obchodził setną rocznice powstania.
-> Metro w Londynie znane jest jako „the tube”, czyli „rura”, co pierwotnie odnosiło się do najniższych linii metra, z których korzystały pociągi o mniejszym, półokrągłym przekroju, w odróżnieniu do położonych wyżej linii zbudowanych wcześniej i wykorzystujących lokomotywy parowe. Termin ten stosowany jest obecnie jako nazwa całej sieci metra.

Liczby

-> Metro londyńskie obecnie ma 270 stacji w 27 gminach i w londyńskim City, 402 km, przewozi rocznie ok. ponad miliard pasażerów, ze średnią prędkością: 33 km/h, dowożąc ich na dół i do góry 426 schodami ruchomymi i 164 windami.
-> Metro ma 4164 pociągi, które rocznie pokonują razem 184,269km obsługiwane przez personel (licząc całość) osiągający około 19 tysięcy pracowników.
-> Pociągi pokonują łącznie trasę o długości odpowiadającej 90 podróżom na księżyc.
-> Najwięcej schodów ruchomych jest na stacji Waterloo: 426, a najdłuższe o dł. 60m są na stacji Angel z różnicą 27,5m w pionie. Najkrótsze ruchome schody mają 4,1m na stacji Stratford.
Winda najgłębiej zjeżdża 55,2 m na stacji Hampstead.
-> Najwięcej peronów: 10 ma stacja Baker Street. Podobnie Morgate, ale tylko 6 służy londyńskiemu ‚tube’.
-> Na południe od Tamizy znajduje się tylko 29 spośród 287 stacji. Taka sytuacja wynika głównie z trudnych warunków geologicznych – budowanie tuneli metra w południowym Londynie jest bardzo drogie i skomplikowane.
-> Pierwsze schody ruchome pojawiły się w 1911 roku na stacji Earls Court. Każde z ponad 400 schodów ruchomych pokonują tygodniowo odległość równą dwóm okrążeniom ziemi.
-> Temperatura w metrze jest na ogół o 10 stopni C wyższa od tej, która panuje na powierzchni.
-> Jedynie ok. 45% długości tras znajduje się pod ziemią.
->Najdłuższy jeden ciągły tunel ma obecnie długość 27.8km.
->Codziennie ponad tysiąc osób zostawia coś w metrze. Wszystkie przedmioty przekazywane są do biura na Baker Street, zatrudniającego 40 osób na pełen etat. W każdym momencie biuro przechowuje 200 tysięcy zagubionych rzeczy; niektóre z dziwniejszych przedmiotów trzymanych tam w przeszłości to samurajskie miecze, sztuczne szczęki, trzy martwe nietoperze i czterometrowa łódka. Przedmioty nieodebrane po trzech miesiącach są sprzedawane na aukcji lub przekazywane na cele charytatywne.
->W pociągach londyńskiego metra urodziło się do tej pory troje dzieci – w 1924, 2008 i 2009 roku.
Niektóre metra, tak jak np. w Nowym Jorku posiadają 4 tunele dlatego mogą sobie pozwolić na 24 godzinną prace.
-> Stacja Covent Garden jest oddalona od stacji Leicester Square zaledwie o 260 metrów; to najkrótsza odległość między sąsiadującymi ze sobą stacjami w całej sieci metra. Spacer między obiema stacjami trwa niewiele dłużej niż przejażdżka metrem. Mimo to przyszłość stacji Station Covent Garden jest zapewniona, ponieważ umożliwia ona odciążenie stacji Leicester Square, szczególnie w weekendy.
-> Stacja Canada Wharf została zbudowana w miejscu osuszonego doku dawnym londyńskiego portu (Dockland), zaprojektowana została przez znanego architekta sir Normana Fostera. Z głębokości  24 metrów, z dna dawnego doku odjeżdżają teraz pociągi linii Jubilee.

Tłok

-> Dzisiaj, codziennie korzysta z Londyńskiego metra 3,2 miliony ludzi, a rocznie pociągi przewożą ponad 1 107 milionów pasażerów.
-> Najbardziej zatłoczone stacje to Waterloo ponad 84 miliony pasażerów i  Victoria  która w 2011 obsłużyła ponad 82 miliony pasażerów.  King’s Cross St. Pancras -77  milionów pasażerów, następna w kolejności to London Bridge : 65,44 milionów pasażerów i Liverpool Street: 63,65. Wszystkie te stacje to węzły komunikacyjne połączone m.in. dworcami kolejowymi.

Historia i nowoczesność

-> Po otwarciu metra w 1863 roku na wszystkich siedmiu stacjach tworzyły się długie kolejki. Pasażerowie mogli podróżować w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie, a od 1874 roku w wagonach dla palących lub niepalących. Wagony ciągnięte były przez lokomotywę parową i oświetlane przez lampy gazowe.
-> Najstarsze linie Metra prowadziły wzdłuż głównych ulic. Nad tunelami nie było żadnych budynków.
-> „Pierwszy raz w historii ludzie mogą w wygodnych wagonach przemieszczać się pod cmentarzami” – odnotował „Daily News”.
-> Pierwsze elektryczne pociągi zaczęły pracę pomiędzy stacjami Baker Street a Uxbridge w 1905 roku.
-> Plotka głosi, że za inicjatywą budowy linii Bakerlloo otwartek w 1906 roku  leżała chęć kilku biznesmenów by szybko dojechać i wrócić na stadion do krykieta – Lord’s Cricket Ground w City of Westminster.
-> W 1921 roku w metrze londyńskim zastosowano automatycznie rozsuwane drzwi – nowość i udogodnienie dla podróżnych. Dotychczas pasażerowie musieli otwierać drzwi ręcznie.
-> W 1928 roku w metrze londyńskim pojawił się pierwszy automat do sprzedaży biletów.
Pod koniec lat 30. XX wieku, w pociągach metra zainstalowano przyczepione do sufitu rączki do trzymania się dla stojących pasażerów.
-> Harry Beck w roku 1933 sporządził mapkę metra, której wszyscy używają do dziś. Autor mapy, inżynier i pracownik metra uznał, że może zrezygnować z odwzorowania realnych odległości pomiędzy stacjami, bo nie są one aż tak ważne, gdy podróżuje się pod ziemią.
-> W czasie II wojny światowej, podczas bombardowań Londynu, mieszkańcy zaczęli spontanicznie wykorzystywać niektóre stacje jako schrony. Władze były temu początkowo przeciwne, ale później zmieniły zdanie i same wyposażały stacje m.in. w infrastrukturę sanitarną.
-> Co noc w trakcie niemieckich bombardowań ok. 175 tys. Londyńczyków znajdowało schronienie w jego wnętrzu, czasami nawet 50 metrów pod ziemią. Aby uniknąć chaosu, na peronach namalowano białe linie, które rozdzielały powierzchnię dla pasażerów i tę zarezerwowaną dla osób, które chroniły się przed nalotami.
-> Podczas uroczystości z okazji 150. urodzin w tunelami metra pojechały dawne pociągi.  Z tej okazji opublikowano też zdjęcia królowej Elżbiety II, która w 1969 roku po raz drugi skorzystała z metra. -> Pierwszy raz wsiadła do niego jako 13-latka w 1939 roku, z młodszą siostrą, księżniczką Małgorzatą i guwernantką Marion Crawford – pisze „Daily Mail”.
-> Karta Oyster została wprowadzona do londyńskiej sieci transportu w 2003 roku. Od tamtej pory wydano 55 mln kart Oyster. Można z niej korzystać również na najnowszym dodatku do gigantycznego systemu transportowego w stolicy, czyli Emirates Air Line, pierwszej miejskiej kolejki linowej w Wielkiej Brytanii, z której rozciąga się widok na Londyn nad Tamizą.
-> Pożar na stacji King’s Cross, w wyniku którego w 1987 roku zginęło 31 osób, był „ostrzeżeniem” dla władz. Rząd brytyjski przeznaczy 16 miliardów funtów na modernizację metra do 2030 r.

Ciemniejsze strony

-> Stacja Aldgate została wybudowana na miejscu masowego grobu 1000 ofiar epidemii dżumy z 1665 roku.
-> Kilkoro pracowników stacji Covent Garden zrezygnowało z pracy z powodu pojawiającego się tam ducha mężczyzny.
-> Londyńskie metro było celem wielu ataków terrorystycznych. Pierwszy z nich odbył się w 1885, kiedy eksplodowała bomba na stacji Gower Street (obecnie Euston Square). Od 1939 do 1993 metro kilkukrotnie było celem ataków IRA. 7 lipca 2005 r. doszło do ataku terrorystycznego w londyńskim metrze. W wyniku eksplozji zginęło 56 osób, a co najmniej 700 osób zostało rannych. Wśród ofiar były 3 Polki.
-> Każdego roku w metrze samobójstwo popełnia ponad 100 osób. Najpopularniejsze wśród samobójców stacje to Victoria i King’s Cross, a najwięcej samobójstw popełnianych jest ok. godziny 11.
-> Wg naukowców 40-minutowa podróż londyńskim metrem jest porównywalna do wypalenia dwóch papierosów. Powietrze jest bowiem zanieczyszczone kurzem, który powstaje m.in. w wyniku ścierania szyn czy hamulców pociągów.
-> W 2001 roku – aby poprawić zapach powietrza – na kilku stacjach zaczęto rozpylać specjalnie zaprojektowany zapach „Madeleine”. Pasażerowie nie docenili jednak jego walorów i po 2 dniach praktyki zaprzestano.
-> Z kolei 4 lata później ogłoszono, że na stacjach, które mają problem z włóczęgostwem młodzieży z głośników będzie odtwarzana muzyka klasyczna. Miało to podobno o 1/3 obniżyć spadek przemocy wobec pracowników metra.
-> Wszyscy narzekają na ‚tube’ z powodu awarii, opóźnień i wygórowanych cen (144 euro za bilet miesięczny w centrum miasta), ale jednocześnie wszyscy go potrzebują.
-> „Daily Telegraph” nazywa metro „skostniałym potworem”, gdyż z braku znaczących inwestycji w ostatnich dziesięcioleciach ma ono trudności z poradzeniem sobie z coraz większym ruchem w mieście.

Filmowo

-> Albus Dumbledore, postać z serii o Harrym Potterze, ma bliznę w kształcie mapy metra nad lewym kolanem.
->Od zamknięcia stacji Aldwych w 1994 roku dworzec metra jest regularnie wykorzystywany przez producentów filmowych. W nieczynnej stacji nakręcono już sceny do 12 filmów (m.in. „Superman IV”, „V jak vendetta” i „Pokuta”).

Od autora… no dobrze 150 ciekawostek się nie zmieściło, choć pewnie można ich znaleźć w sieci znacznie więcej! Więc… dodaj kolejne w komentarzach : )

Przeczytaj też:
Zapomniane korytarze londyńskiego metra  – Tomasz Ziemba / Polish Express /Onet
Światełko w londyńskiej tubie – o Polce za kierownicą pociągu londyńskiego metra – Jarosław Sępek / Rzeczpospolita
Od koni do podziemi – Jarosław Sępek / Rzeczpospolita
Metro w Londynie – (m.in. o 12 liniach metra) z serwisu Londynek.net

Piotr Kruczek - zobacz kategorię: BLOG
@LINKEDIN / @FACEBOOK / @TWITTER / @GOLDENLINE / @GOOGLE+
W przygotowaniu tego zestawienia korzystano m.in. z:
serwisów Transport for London, London Transport Museum, Londynek.net, Wikipedia, Wp.pl , RP.pl
Advertisements

One response to “150 ciekawostek na 150-lecie urodzin londyńskiego metra

  1. Pingback: Śladami Harrego Pottera – aplikacja FOURSQUARE: na czym polega geolokalizacja | PilociWycieczek.pl·

Możliwość komentowania jest wyłączona.