Deregulacja – rynek przewodników i pilotów turystycznych w Polsce bez kontroli prawnej

WIĘCEJ: DEREGULACJA - piszemy o tym / PilociWycieczek.pl

Sawka przedstawia DEREGULACJA

Polski Parlament przyjmując ustawę o tzw. deregulacji nie uwzględnił żadnych głosów sprzeciwu środowisk branżowych. Już wcześniej minister Jarosław Gowin był krytykowany za ignorowanie sprzeciwu i argumentów wielu organizacji i środowisk branży turystycznej wobec pełnego otwarcia zawodu pilota i przewodnika turystycznego w Polsce.

19 kwietnia 2013 Rzeczpospolita podsumowuje zmiany tytułem: Sejm poszedł w deregulacji jeszcze dalej niż rząd. W analizie wydarzeń dnia dziennik nadmienia i przewodników:

Łatwiej będzie także zostać przewodnikiem turystycznym. Nie trzeba bowiem będzie zdawać egzaminu i odbywać kursów. Aby oprowadzać wycieczki po Trójmieście, miastach aglomeracji górnośląskiej, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Toruniu, Warszawie i Wrocławiu, trzeba ukończyć jeszcze jedno szkolenie i zdać egzamin na przewodnika miejskiego. Po wejściu w życie ustawy nie będzie to już konieczne. Projekt trafi teraz do Senatu, na końcu drogi legislacyjnej będzie go jeszcze musiał podpisać prezydent.

Gazeta Wyborcza dokładniej przybliża temat deregulacji, wg stanu prac legislacyjnych po przyjęciu przez Sejm pierwszej ustawy deregulacyjnej:

Za ustawą liberalizującą dostęp do 50 profesji głosowało 368 posłów – z PO, PSL PiS i Solidarnej Polski. Przeciw – 59 posłów (SLD i Ruch Palikota). PiS od początku wspierał deregulację. Minister sprawiedliwości Jarosław Gowin, koordynator deregulacyjnych działań rządu, korzystał z dorobku związanej z PiS Fundacji Republikańskiej. Posługiwał się m.in. opracowaną przez tę fundację listą 380 zawodów regulowanych w Polsce.

Co oznacza przyjęcie ustawy? Że zmienią się zasady dostępu do 50 zawodów. Łatwiej będzie zostać m.in. taksówkarzem, ochroniarzem, trenerem sportu, notariuszem czy przewodnikiem turystycznym. Ale trudno znaleźć środowiska zawodowe, którym podobałyby się zmiany. Notariusze podkreślają, że zagrażają one bezpieczeństwu obrotu gospodarczego, mówią o „drastycznym obniżeniu wymagań”. Trenerzy uważają, że do zawodu trafią dyletanci, a to zagraża zdrowiu trenujących. Z kolei taksówkarze skarżą się, że będzie ich zbyt wielu i nie zarobią na chleb; przewodnicy mówią, że wycieczki po polskich miastach oprowadzać będą zagraniczni przewodnicy lub osoby do tego nieprzygotowane.

(…) Teraz ustawą zajmie się Senat – ma na to 14 dni od momentu, w którym dostanie ustawę. Potem, o ile nie będzie senackich poprawek, pochyli się nad nią prezydent. Nowe przepisy wejdą w życie po 30 dniach od uzyskania aprobaty prezydenta.

O ewentualnych konsekwencjach deregulacji dla sektora przewodnickiego i pilockiego przeczytaj tutaj: Akcja: deregulacja.

Portal DeregluacjaZawodów.pl – wskazuje na następujące zmiany, które po wejściu w życie pełnej deregulacji, usuna wszelką kontrolę prawną przy dostępie (brak kursu i egzaminu) i przy wykonywaniu (likwidacja formalnych uprawnień, otwarcie rynku także na obcokrajowców) obowiązków pilota i przewodnika w Polsce:

DEREGULACJA Pilot wycieczek

DEREGULACJA Przewodnik miejski

Z największym rozeznaniem do tematu podchodzi portal RMF FM w materiale: I Ty możesz zostać przewodnikiem miejskim, czyli deregulacja á la Gowin: przeprowadzając w środowisku zawodowym przewodników wywiady. Portalu informacyjny radia stawia także swoim czytelnikom pytanie:

RMF FM deregulacja zawodu przewodnika

Powyższa grafika – z wynikami ankiety w serwisie RMF FM – przedstawia dane z chwili publikacji tego artykułu. Ankieta jest ciągle otwarta.

Piotr Kruczek - zobacz kategorię: BLOG
@LINKEDIN / @FACEBOOK / @TWITTER / @GOLDENLINE / @GOOGLE+
Advertisements

10 responses to “Deregulacja – rynek przewodników i pilotów turystycznych w Polsce bez kontroli prawnej

  1. Cóż, miejmy nadzieję, że chociaż biura podróży będą bardziej rozgarnięte od ministra Gowina i będą zatrudniać tylko kompetentnych pilotów, bo inaczej to będzie dla nich strzał w kolano.

  2. to może jakąś petycje stworzyć tego samego typu co np. uświadamianie o motocyklistach , którzy z wiosną wrócili na drogi?

  3. Minister chciał się wykazać. Ale tylko zaszkodzi turystyce. Dziwię się, że Sejm zaakceptował ten pomysł. W administracji też będą zwolnienia…

  4. Deregulacja uprawnień przewodnika – NIE; pilota – TAK! Nie oszukujmy się, kurs nie przygotowuje do zawodu, egzamin nie weryfikuje, czy się do niego nadajemy, a szanujące się biura podróży i tak od dawna przeprowadzają wewnętrzne szkolenia. Po prostu teraz ta droga dla początkujących skróci się o kilka miesięcy i jakiś tysiąc złotych. A zacząć pracę w tym zawodzie od dawna jest cholernie trudno, nic się nie zmieni.

  5. Aha – nie wspomnę już o kosztach, jakie pochłaniało przeprowadzanie egzaminów państwowych i przygotowywanie programu szkoleń. Jako czynny pilot i obywatel bardzo się z deregulacji cieszę!

    • Oczywiście egzaminy i kursy to jest obciążenie finansowe dla kandydatów na pilotów/przewodników, i zarazem sito z nieadekwatnymi często drobiazgowymi pytaniami kontrolującymi szeroki zakres wiedzy… ale moim zdaniem one i tak pozostaną, a biura będą preferowały osoby z licencjami wydawanymi przez zorganizowane środowiskowe np. stowarzyszenia czy federację, albo PTTK czy inne ośrodki szkoleniowe, z którymi (te biura) będą współpracować. Młodzi adepci zawodu i tak trafią na wymogi: „kurs”? „certyfikat?” – brak? – to proszę sobie wyrobić? – albo to proszę u nas zapłacić za kurs! – albo proszę odbyć u nas bezpłatną praktykę etc… Zobacz też mój inny wpis: Kurs pilota wycieczek – czy jest potrzebny?

  6. Pingback: Czy deregulacja zawodu pilota i przewodnika poprawi sytuację w turystyce? | PilociWycieczek.pl·

  7. Pingback: Blog PIT Wielkopolska: rozmowa o deregulacji pilotów i przewodników | PilociWycieczek.pl·

  8. Moim zdaniem to jest dobre rozwiązanie, bo głupotą jest że w Polsce człowiek idzie na studia turystyczne, marzy o karierze pilota lub rezydenta, uczy się 5 lat a później okazuję się że musi płacić i robić kolejne kursy żeby wykonywać swój zawód, który rzekomo powinien uzyskać już na studiach. Może dzięki temu biura podróży zaczną przyjmować absolwentów turystyki, równie dobrze przygotowanych na bycie pilotem, rezydentem co piloci z licencją. pozdrawiam

  9. Pingback: Odpowiedź na deregulację – co w turystyce powinniśmy zrobić! Tezy na Forum Pilotażu i Przewodnictwa. | PilociWycieczek.pl·

Możliwość komentowania jest wyłączona.