Odpowiedź na deregulację – co w turystyce powinniśmy zrobić! Tezy na Forum Pilotażu i Przewodnictwa.

deregulacjaPierwszy skutek deregulacji w turystyce? Kolejka firm chętnych do certyfikowania pilotów i przewodników na przysłowiowe 100 sposobów już się ustawia. W naszych skrzynkach raz po raz zaczynają lądować e-maile z mniej lub bardziej konkretną propozycją „otrzymasz od nas certyfikat, że jesteś licencjonowanym pilotem / przewodnikiem jeśli… COŚ TAM…”. A to dopiero pierwsza zapowiedź!

Co powinno być zrobione

O wielu innych potencjalnie negatywnych lub w mniejszym stopniu pozytywnych efektach nowej – od 1 stycznia 2014r. – sytuacji prawnej w turystyce pisaliśmy już wiele (linki do wybranych artykułów zamieszczam na dole tego wpisu). Podsumowując krótko: na pewno można o tej reformie powiedzieć, że zdecydowanie wpłynie na odbiór i ocenę zawodu pilota i przewodnika w branży i przez turystów (praca bez przygotowania i kwalifikacji, poszerzenie kręgu amatorów nie-pilotów i nie-przewodników podejmujących się tej pracy, różnorakie nieporównywalne standardy od 2014r. dobrowolnych, nieobowiązkowych kursów, egzaminów, legitymacji).

Dlatego jako środowisko osób związanych zawodowo z turystyką, jako piloci i przewodnicy, którym nie są obojętne standardy pracy i wizerunek naszej profesji, uważam, że powinniśmy podjąć konkretne działania i decyzje np.:

– promujące standardy uzyskiwania kwalifikacji w oparciu o wspólną podstawę programową (by nie doprowadzać do sytuacji, gdzie jedno szkolenie trwające 10 godzin będzie równe temu z 50-cioma godzinami zajęć, a certyfikaty ukończenia takich kursów miałby mieć teoretycznie takie samo znaczenie);

zachęcające organizatorów turystyki do korzystania z wykwalifikowanych kadr pilotów i przewodników;

tworzące jeden wspólny system certyfikowania przyszłych kadr zawodowych np. zdobywających kwalifikacje na szkoleniach prowadzonych przez wykwalifikowanych wykładowców;

– promujące jeden zatwierdzony wspólny znak jakości (oparty o wypracowane standardy szkoleń i egzaminów);

– powołujące odznakę branżową pilota oraz osobno przewodnika miejskiego, która stopniowo będzie wymienna wobec dotychczasowych formalnych licencji i legitymacji (które od stycznia 2014 r. nie będą wydawane) i promocję jej wśród organizatorów i turystów;

promujące jakość organizatorów zatrudniających wykwalifikowaną kadrę, np. zapisy w umowie / w ofercie dla klienta, że obsługiwany będzie przez wykwalifikowaną kadrę po kursach i egzaminach;

– promujące wyraźniejszą niż dotychczas rolę organizacji branżowych w kształtowaniu wizerunku zawodu pilota i przewodnika;

– w końcu wspierające szerszy przepływ informacji ze spotkań i prac branżowych, tak by nie krążyły w tym samym wąskim gronie aktywistów.

Za pięć dwunasta…

Mimo, że wraz z wejściem w życie deregulacji uwalniającej zawody pilota i przewodnika od obowiązków kursów, egzaminów i licencji mijają praktycznie dwa lata od pierwszych prac nad ustawą deregulacyjną, to ciągle wyraźnie nie zostały nigdzie przedstawione konkretne propozycje rozwiązań, które można by przyjąć jako odpowiedź przedstawicieli turystyki na deregulację zawodów pilota i przewodnika.

Federacja Pilotażu i Przewodnictwa

W Polsce działa wiele społecznych organizacji pozarządowych zakładanych m.in. celem reprezentacji pilotów i przewodników. Działa też powołana w 2004 r. tzw.  Federacja Pilotażu i Przewodnictwa skupiająca zainteresowane współpracą stowarzyszenia pilotów i przewodników z całego kraju.

Na 6-8 grudnia 2013 r. w Ostródzie w województwie warmińsko-mazurskim zaplanowane zostało 9-te doroczne Forum Pilotażu i Przewodnictwa. O decyzjach i dyskusjach z tegorocznego forum  będzie więcej można dowiedzieć się także i z przyszłych publikacji na PilociWycieczek.pl.

Tak zapowiada IX Forum Pilotażu i Przewodnictwa organizator – Piotr Lisowski z Zachodniomazurskiego Stowarzyszenia Przewodników Turystycznych i Pilotów Wycieczek :

Celem forum jest doroczne spotkanie przewodników, pilotów, urzędników i przedstawicieli biur podróży.Tegorocznym tematem jest “Przewodnictwo i Pilotaż po Deregulacji”, chcemy wspólnie porozmawiać i przedstawić opinie różnych środowisk na temat jak utrzymać poziom usług i jednocześnie wykorzystać szansę na nowoczesne kształcenie przyszłych kadr i podnoszenie kwalifikacji tych, którzy już mają uprawnienia przewodnika lub pilota.
Jesteśmy w takim momencie, że to teraz od środowiska będzie tylko zależało jak będziemy postrzegani jako piloci i przewodnicy.
WIĘCEJ: DEREGULACJA - piszemy o tym / PilociWycieczek.pl

Akcja: deregulacja. Polityka.pl: „Skutki niebezpieczne”

Kurs pilota wycieczek – czy jest potrzebny?

Deregulacja – rynek przewodników i pilotów turystycznych w Polsce bez kontroli prawnej

Deregulacja zawodu przewodnika i pilota wycieczek – za i przeciw / Tomasz Dygała i Piotr Kruczek

Jak zostać pilotem wycieczek od stycznia 2014. Czy na pewno będzie łatwiej?

Blog PIT Wielkopolska: rozmowa o deregulacji pilotów i przewodników

Deregulacja w turystyce – głos w dyskusji / Stanisław Lipiec – historyk, europeista, pilot wycieczek

Kontrowersje “DEREGULACJA W TURYSTYCE” – komentarze do artykułu Staszka Lipca w serwisie PilociWycieczek.pl

5 responses to “Odpowiedź na deregulację – co w turystyce powinniśmy zrobić! Tezy na Forum Pilotażu i Przewodnictwa.

  1. Nikt tego nikomu nie zabrania ale proponowane działania są delikatnie mówiąc – bezsensowne. Zawracanie Wisły kijem. Wolny rynek usług na tym polega że jest różnorodność a nie unifikacja. W krajach zachodnich są instytucje prywatne wydające certyfikaty, ale większość osób w branży pracuje bez tego, po prostu z wolnego naboru na zasadzie umowy z biurem, po krótkim wewnętrznym przeszkoleniu. Identyfikator – jeśli potrzebny do celów ozdobno-praktycznych wydaje biuro. A przede wszystkim szanowne środowisko zapomniało że od oceny i certyfikacji są klienci. To nie kucharze, tylko krytycy kulinarni nadają restauracjom gwiazdki. I tak samo pracodawcy – biura będą oceniać i rekomendować pilotów.

  2. A teraz w powyższym tekście zamieńcie „organizacja” na „Urząd Marszałkowski” i mamy stan sprzed deregulacji😀

    • deregulacja jest dla chętnych ale jest zarazem przymusowa (odgórnie znosi obowiązek kursów, egzaminów, formalne licencje), za to od 1 stycznia 2014 już nieformalne certyfikaty, licencje, odznaki będą dobrowolne (do tej pory było odwrotnie: odznaki, licencje były dla chętnych lecz zarazem były obowiązkowe, podobnie jak kursy i egzaminy)

  3. Ktoś ciągle uważa że jak pilot czy przewodnik jest ko kursie i po egzaminie to jest jak robot z fabryki. Normalnie pogratulować konstruktywnego myślenia. Różnorodność jest właśnie w ludziach w tych co byli na kursach i pozdawali egzaminy. jednym poszło to lepiej innym gorzej ale jak się każdy sprawdza w pracy to już jego indywidualna sprawa i to właśnie reguluje rynek a nie to że ktoś nie ma ochoty poddać się obowiązującemu prawu i robi wszystko aby tylko zniszczyć to co starają się zbudować inni

    • obawiam się – że przynajmniej ja – musiałbym mieć to napisała/eś wyżej mieć jednak napisane jaśniej🙂

Możliwość komentowania jest wyłączona.